Om Brf Excelsior

Allmänt:

Detta hus är signerat av arkitekt Adrian Petersen och uppfördes 1880

Utbyggnadsplanen för Vasastaden fastställdes 1866. I den skrevs “att ingen annan del erbjuder för uppförandet av boningshus en så vacker, sund och i alla avseenden behaglig belägenhet”. Stadsdelen kan fortfarande beskrivas på samma sätt.

Byggnadens vackra fasad är utsmyckad med ornament, listverk och kupor.

1938 byggdes huset om till hotell Excelsior. Under det dryga halvsekel som hotell Excelsior funnits var det känt som Göteborgs främsta artisthotell, vilket gav huset en särskild karaktär. Många artister, skådespelare, konstnärer och regissörer har övernattat på Karl Gustavsgatan 7-9, Greta Garbo, Nils Poppe och Niklas Strömstedt är några av alla de gäster som kunde välja mellan allt från enkla rum för en person till större sviter med magnifika kakelugnar.

Hotell Excelsior 1930.

Föreningen:

Föreningen registrerades 2004-07-06.

Ombyggnationen av hotell Excelsior till bostadsrätter startade i januari 2006. Inflyttning skedde from maj 2007

Antal lägenheter/lokaler:

Brf Excelsior består av 34 lägenheter som upplåts med bostadsrätt.

De fördelas på 4st lägenheter om 1 rok, 14 st lägenheter om 2 rok, 10 st lägenheter om 3 rok och 6 st lägenheter om 4 rok. Balkonger & takterrasser byggdes 2010.

Fastighet:

Föreningen äger fastigheten Vasastaden 7:17, med adressen Karl Gustavsgatan 7 A-C.

Fastigheten är K-märkt.

Ritning på fasad.